(Video) Harus Dipuji, Farah Lee & Ally Iskandar ‘Turun Padang’ Hantar Anak Sama-Sama Ke Pra-Sekolah

 

Saat semua sibuk menguruskan anak-anak di hari pertama persekolahan mereka, MH ada ternampak satu posting tentang Farah Lee.

Nampaknya Farah Lee juga tidak ketinggalan menghantar anaknya Maream Esabel ke pra-sekolah semalam.

Apa yang mencuri perhatian, bukan Farah sahaja yang menghantar anaknya, sebaliknya bekas suami, Ally Iskandar juga turut sama ‘turun padang’ menghantar anak kesayangannya itu.

Melalui sebuah video, Farah berkata pengalaman menghantar anak ke sekolah ibu dan bapa pening atasi emosi anak pertama kali ke sekolah.

Cara mereka berdua berkomunikasi juga sangat lembut dan seperti tiada apa yang berlaku.

Dalam pada itu, Farah juga sempat memuat naik sekeping gambar di Instagramnya dengan bercerita panjang lebar tentang betapa pentingnya emotional quotient anak-anak di awal usia bawah 7 tahun.

“I hope that parents know betapa pentingnya untuk mantapkan EQ anak2 below 7 ni sebab high EQ akan lead to high IQ development. Emosi yang stable akan lahirkan insan yang rational. Once they scored their EQ, IQ achievement akan jadi way easier.
.
But how to mantapkan EQ dorang.? Let them PLAY.! Limit the gadget, more physical activities, more touch, more conversation, more nature. Below 7 ni tak perlu fokus pada IQ lagi sebab in fact IQ development hanya ready seawal usia 7 tahun. Dalam islam pun Rasul dah cakap, 1-7: biarkan mereka bermain.
.
I really hope parents tak hanya fokus pada perkembangan IQ anak mereka especially below 7. Too much too soon, akan rosakkan perkembangan minda mereka the whole life. In fact, expectation parents yang tinggi pada akademik anak2 boleh buat mereka depression. Read about Major Depressive Disorder. #ommabebel,” tulisnya di ruangan komen.

Apapun MH faham apa yang cuba disampaikan oleh Farah, MH memang respect kedua pasangan ni, demi anak mereka berdua sanggup menurunkan ego masing-masing dan berdamai.

Memang benar, EQ sangat memainkan peranan penting dalam membentuk anak-anak.

Janganlah kerana kesilapan ibu dan bapa bercerai berai, anak-anak menjadi mangsa.

Seperti yang kami katakan, kedua-dua mereka ini harus diberi pujian kerana memberi contoh yang baik buat semua orang terutamanya anaknya sendiri.

Kami doakan semoga Maream dengan baik dan sentiasa dipenuhi dengan kasih sayang.

Sumber –MediaHiburan